FORMY WSPARCIA I AKTYWIZACJI UCZESTNIKÓW
1. Treningi umiejętności społecznych i interpersonalnych;
- nabywanie i doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów (nawiązywanie i podtrzymywanie rozmowy, aktywne słuchanie);
- nauka odpowiedzialności;
- nauka współpracy;
- nauka zasad partnerstwa;
- nauka rozwiązywania problemów;
- nauka właściwej komunikacji interpersonalnej;
- nauka stosownego zachowywanie się w miejscach publicznych;
- aktywizacja zawodowa uczestników;
2. Treningi umiejętności samoobsługowych;
Nabywanie lub poprawa umiejętności:
- samodzielnego jedzenia;
- mycia się;
- ubierania;
- załatwiania potrzeb fizjologicznych;
- określania przedziałów czasowych, pór roku, dnia;
- umiejętności posługiwania się kalendarzem, zegarem;
- zapamiętywania spraw do załatwienia;
3. Treningi budżetowe;
- poznanie wartości pieniądza;
- samodzielne przygotowywanie listy zakupów;
- samodzielne zakupy;
- rozpoznawanie produktów przydatnych do spożycia (zwracanie uwagi na cenę, datę przydatności do spożycia, pojemność);
- orientacja dotycząca cen w sklepach;
4. Treningi zaradności życiowej;
- nabycie umiejętności w zakresie higieny osobistej;
- nabycie umiejętności prania, prasowania, obsługi sprzętu AGD;
- nabycie umiejętności obsługi podstawowych sprzętów niezbędnych w życiu codziennym;
- nabycie umiejętności rozpoznawania i sygnalizowania podstawowych dolegliwości zdrowotnych;
- zapoznawanie się z zasadami zdrowego żywienia;
- porady kosmetyczki, lekarzy specjalistów;
- udział w badaniach profilaktycznych;
5. Treningi umiejętności spędzania wolnego czasu;
- umiejętność zagospodarowania czasu wolnego;
- znajomość możliwości i form spędzania czasu wolnego (kino, teatr, wycieczki, wyjazdy krajoznawcze, zwiedzanie zabytków, muzeów, zawody sportowe, występy i pokazy artystyczne, spotkania w ramach kół zainteresowań);
- wdrożenie i zaktywizowanie w zakresie prowadzonych na terenie Ośrodka form działalności (muzykoterapia, biblioterapia, gry i zabawy świetlicowe, spacery, spotkania integracyjne, pogadanki, dyskusje, zajęcia edukacyjne);
- treningi umiejętności czytania i pisania;
6. Terapia zajęciowa – pracownia kulinarna;
- nabycie i doskonalenie umiejętności estetycznego przygotowywania i spożywania posiłków;
- kulturalne zachowanie się przy stole;
- poznanie podstawowych przepisów kulinarnych;
- znajomość obróbki warzyw i owoców;
- umiejętność posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego;
- znajomość zasad zdrowej diety i odpowiedniego doboru artykułów spożywczych;
7. Terapia zajęciowa – pracownia plastyczno-manualna;
- nabycie i doskonalenie umiejętności manualnych;
- nabycie umiejętności wykonywania różnorodnych wytworów (wykonywanie kartek świątecznych, ozdób, witraży na szkle itp.);
- nauka i doskonalenie haftowania, wyszywania, szydełkowania, malowania;
- nauka różnych form plastycznych (masa solna, masa papierowa, plastelina, modelina, gips itp.);
- wyćwiczenie wyobraźni (układanie kompozycji z liści i kwiatów, papieroplastyka, orgiami;
8. Terapia zajęciowa – pracownia komputerowa;
- poznanie zasad korzystania z komputera;
- nabycie i doskonalenie umiejętności korzystania z komputera;
- poznanie obsługi podstawowych programów komputerowych (system, edytory tekstu, graficzne itp.);
- praca nad stroną Internetową Ośrodka;
- nabycie umiejętności korzystania z Internetu;
9. Zajęcia w pracowni fizjoterapii;
- usprawnianie ruchowe (ćwiczenia korekcyjne);
- zapobieganie regresji;
- przywracanie zdolności ruchowych (na ile jest to możliwe);
- rozwijanie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe;
- ćwiczenia przy muzyce z elementami choreografii;
- gry i zabawy sportowe;
- spacery;
- doskonalenie umiejętności społecznych;
10. Poradnictwo specjalistyczne;
- wsparcie w zakresie adaptacji do niepełnosprawności;
- przeciwdziałanie izolacji uczestników;
- podtrzymywanie właściwych więzi społecznych;
- pomoc przy załatwianiu bieżących spraw uczestników (w razie potrzeby);
11. Poradnictwo psychologiczne – psychoterapia;
- realizowanie indywidualnych planów terapeutycznych zgodnych z diagnozą;
- rozwój umiejętności interpersonalnych;
- rozwój empatii;
- stworzenie atmosfery wzajemnej akceptacji;
- wsparcie uczestników w trudnych sytuacjach życiowych;
- wykształcenie poczucia samodzielności;
- zbudowanie poczucia własnej wartości;
- zbudowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
12. Wsparcie w zakresie konsultacji specjalistycznych – medycznych;
- ustalanie terminów konsultacji specjalistycznych;
- kontakt z rodzinami i opiekunami uczestników (przekazywanie informacji o stanie zdrowia);
- ustalanie terminów wizyt kontrolnych;
- pomoc w poznawaniu i wykupywaniu zleconych lekarstw;
- wsparcie w hospitalizacji;
- pomoc w załatwianiu zaopatrzenia ortopedycznego;
- obserwacja stanu zdrowia;
- zabezpieczenie doraźne w problemach zdrowotnych;
- kontrola ciśnienia tętniczego;
- niezbędne usługi opiekuńcze.
13. Organizacja spotkań okolicznościowych i integracyjnych;
- nabycie umiejętności planowania i organizowania różnych form aktywności mających na celu szeroko pojętą integrację;
14. Współpraca z rodzinami i opiekunami uczestników;
- planowanie pracy z uczestnikami we współpracy z rodziną;
- zapewnianie wsparcia specjalistycznego w zakresie codziennych trudności związanych z funkcjonowaniem ich podopiecznych;
- poradnictwo specjalistyczne dla rodziny;