Strona główna -> FORMY TERAPII

FORMY WSPARCIA I AKTYWIZACJI UCZESTNIKÓW



1. Treningi umiejętności społecznych i interpersonalnych;

  • nabywanie i doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów (nawiązywanie i podtrzymywanie rozmowy, aktywne słuchanie);
  • nauka odpowiedzialności;
  • nauka współpracy;
  • nauka zasad partnerstwa;
  • nauka rozwiązywania problemów;
  • nauka właściwej komunikacji interpersonalnej;
  • nauka stosownego zachowywanie się w miejscach publicznych;
  • aktywizacja zawodowa uczestników;


2. Treningi umiejętności samoobsługowych;   

Nabywanie lub poprawa umiejętności:

  • samodzielnego jedzenia;
  • mycia się;
  • ubierania;
  • załatwiania potrzeb fizjologicznych;
  • określania przedziałów czasowych, pór roku, dnia;
  • umiejętności posługiwania się kalendarzem, zegarem;
  • zapamiętywania spraw do załatwienia;


3. Treningi budżetowe;

  • poznanie wartości pieniądza;
  • samodzielne przygotowywanie listy zakupów;
  • samodzielne zakupy;
  • rozpoznawanie produktów przydatnych do spożycia (zwracanie uwagi na cenę, datę przydatności do spożycia, pojemność);
  • orientacja dotycząca cen w sklepach;


4. Treningi zaradności życiowej;

  • nabycie umiejętności w zakresie higieny osobistej;
  • nabycie umiejętności prania, prasowania, obsługi sprzętu AGD;
  • nabycie umiejętności obsługi podstawowych sprzętów niezbędnych w życiu codziennym;
  • nabycie umiejętności rozpoznawania i sygnalizowania podstawowych dolegliwości zdrowotnych;
  • zapoznawanie się z zasadami zdrowego żywienia;
  • porady kosmetyczki, lekarzy specjalistów;
  • udział w badaniach profilaktycznych;


5. Treningi umiejętności spędzania wolnego czasu;

  • umiejętność zagospodarowania czasu wolnego;
  • znajomość możliwości i form spędzania czasu wolnego (kino, teatr, wycieczki, wyjazdy krajoznawcze, zwiedzanie zabytków, muzeów, zawody sportowe, występy i pokazy artystyczne, spotkania w ramach kół zainteresowań);
  • wdrożenie i zaktywizowanie w zakresie prowadzonych na terenie Ośrodka form działalności (muzykoterapia, biblioterapia, gry i zabawy świetlicowe, spacery, spotkania integracyjne, pogadanki, dyskusje, zajęcia edukacyjne);
  • treningi umiejętności czytania i pisania;


6. Terapia zajęciowa – pracownia kulinarna;   

  • nabycie i doskonalenie umiejętności estetycznego przygotowywania i spożywania posiłków;
  • kulturalne zachowanie się przy stole;
  • poznanie podstawowych przepisów kulinarnych;
  • znajomość obróbki warzyw i owoców;
  • umiejętność posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego;
  • znajomość zasad zdrowej diety i odpowiedniego doboru artykułów spożywczych;


7. Terapia zajęciowa – pracownia plastyczno-manualna;   

  • nabycie i doskonalenie umiejętności manualnych;
  • nabycie umiejętności wykonywania różnorodnych wytworów (wykonywanie kartek świątecznych, ozdób, witraży na szkle itp.);
  • nauka i doskonalenie haftowania, wyszywania, szydełkowania, malowania;
  • nauka różnych form plastycznych (masa solna, masa papierowa, plastelina, modelina, gips itp.);
  • wyćwiczenie wyobraźni (układanie kompozycji z liści i kwiatów, papieroplastyka, orgiami;


8. Terapia zajęciowa – pracownia komputerowa;   

  • poznanie zasad korzystania z komputera;
  • nabycie i doskonalenie umiejętności korzystania z komputera;
  • poznanie obsługi podstawowych programów komputerowych (system, edytory tekstu, graficzne itp.);
  • praca nad stroną Internetową Ośrodka;
  • nabycie umiejętności korzystania z Internetu;


9. Zajęcia w pracowni fizjoterapii;   

  • usprawnianie ruchowe (ćwiczenia korekcyjne);
  • zapobieganie regresji;
  • przywracanie zdolności ruchowych (na ile jest to możliwe);
  • rozwijanie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe;
  • ćwiczenia przy muzyce z elementami choreografii;
  • gry i zabawy sportowe;
  • spacery;
  • doskonalenie umiejętności społecznych;


10. Poradnictwo specjalistyczne;   

  • wsparcie w zakresie adaptacji do niepełnosprawności;
  • przeciwdziałanie izolacji uczestników;
  • podtrzymywanie właściwych więzi społecznych;
  • pomoc przy załatwianiu bieżących spraw uczestników (w razie potrzeby);


11. Poradnictwo psychologiczne – psychoterapia;   

  • realizowanie indywidualnych planów terapeutycznych zgodnych z diagnozą;
  • rozwój umiejętności interpersonalnych;
  • rozwój empatii;
  • stworzenie atmosfery wzajemnej akceptacji;
  • wsparcie uczestników w trudnych sytuacjach życiowych;
  • wykształcenie poczucia samodzielności;
  • zbudowanie poczucia własnej wartości;
  • zbudowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;


12. Wsparcie w zakresie konsultacji specjalistycznych – medycznych;

  • ustalanie terminów konsultacji specjalistycznych;
  • kontakt z rodzinami i opiekunami uczestników (przekazywanie informacji o stanie zdrowia);
  • ustalanie terminów wizyt kontrolnych;
  • pomoc w poznawaniu i wykupywaniu zleconych lekarstw;
  • wsparcie w hospitalizacji;
  • pomoc w załatwianiu zaopatrzenia ortopedycznego;
  • obserwacja stanu zdrowia;
  • zabezpieczenie doraźne w problemach zdrowotnych;
  • kontrola ciśnienia tętniczego;
  • niezbędne usługi opiekuńcze.


13. Organizacja spotkań okolicznościowych i integracyjnych;

  • nabycie umiejętności planowania i organizowania różnych form aktywności mających na celu szeroko pojętą integrację;


14. Współpraca z rodzinami i opiekunami uczestników;   

  • planowanie pracy z uczestnikami we współpracy z rodziną;
  • zapewnianie wsparcia specjalistycznego w zakresie codziennych trudności związanych z funkcjonowaniem ich podopiecznych;
  • poradnictwo specjalistyczne dla rodziny;

Odwiedzin :
"Kto żyje dla dobra innych, ten żyje naprawdę"

derw